logo Wirtualne Gesle
AKTUALNOŚCI:

GŁÓWNA

kontakt

wspierają nas

 

 

HISTORIA
o gęślach

nagroda za rok:

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003


pre-historia:

2002

2001

Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

YERBA MATER
MEDITATION

Wydawca: Mediasat Poland

  Zespół Yerba Mater pielęgnuje też klasyczne tradycje muzyczne grając indyjskie ragi, utwory perskie, czy też tańce średniowiecznej Europy.
"... inspiracja muzyczna zespołu Yerba Mater i jego instrumentarium znajduje swoje źródło w rozmaitych kulturach i tradycjach Starego Świata. Nasza muzyka nie reprezentuje żadnych poszczególnych grup etnicznych ani stylu muzycznego, przypomina raczej kulturowy zlepek naszej wyobraźni i naszej własnej muzycznej Nibylandii..."

"Prawdziwe kawałki medytacyjne. Część pierwsza zaczyna się bardzo monotonnie - taki zarzut stawiają zazwyczaj ludzie wychowani tylko na rapie i hip-hopie. Ale to wcale nie jest sprawą gustu, lecz daru słuchania, którego nabycie zależy wyłącznie od częstego wsłuchiwania się w całą tę kulturę - inną, a jakże ciekawą! Czyli - jak zwykle w sztuce - od podejścia nieomal "erotycznego". Więc płyta zaczyna się bardzo spokojnie, sarangi wchodzi dopiero po ośmiu minutach - i wtedy są to modulacje żywego "płomienia tańczącego" na spokojnych "falach alfa" tampury (pamiętam z koncertu Yerby na "Oriencie Lublin" 2003, z jakim entuzjazmem dziewczyna grała na tym ważnym instrumencie, który nie tylko "wytwarza tło", ale jak diamentowa piła "przenika nam duszę i ducha").
Medytacyjne są również kolejne utwory z krążka - nasz Wewnętrzny Szaman wędruje tu nie tylko do Australii (didjeridoo), lecz także w Góry Ałtaj (śpiew alikwotowy wykonywany po mistrzowsku). Cała płyta stoi więc jak najbardziej pod znakiem "rachmańskim" (kto czytał Vincenza, wie, o co chodzi). Więcej takiej muzyki - w ten sposób przetrwamy niejedną modę zachodnią! Shanti Om!"

(HER, Pismo Folkowe "Gadki z Chatki")

Zespół Yerba Mater powstał na przełomie wiosny i lata 2001, w czasoprzestrzeni bliżej nieokreślonej, przyroda i yerba mate swoimi ożywczymi siłami pobudzają do działania trzech niezmordowanie improwizujących muzyków (Raf, Bart i Cierlik), zafascynowanych poznawaniem brzmienia swoich nowych, egzotycznych instrumentów - sazu, sarangi i sitaru. Wkrótce do grupy dołącza Seba, a instrumentarium poszerza się o flet i sopiłkę, pozostali zaś sięgają po inne instrumenty - ud, lirę korbową i wiolonczelę. W sierpniu pierwsze utwory zostały zarejestrowane w studiu Akademii Muzycznej. Jesienią do zespołu dochodzi Ania, Luka, a pod koniec roku Hubert.

  1. Dharma
  2. Djang (The Ancestors' Dream)
  3. Emptiness
  4. Cave Of Sigh
  5. Noor (Light)
skład:
Luka Hołuj - idgeridoo
Sebastian Wielądek - ney, kawal
Bart Pałyga - wiolonczela, sarangi, śpiew alikwotowy
Maciej Cierliński - sitar
Hubert Połoniewicz - tabla, singing bowls, bullroarer
Rafał Mamiński - tanbur, singing bowls, śpiew gardłowy