logo Wirtualne Gesle
AKTUALNOŚCI:

GŁÓWNA

kontakt

wspierają nas

 

 

HISTORIA
o gęślach

nagroda za rok:

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003


pre-historia:

2002

2001

Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

ZESPÓŁ MIĘDZYNARODOWEJ SZKOŁY MUZYKI TRADYCYJNEJ
PIEŚNI POLSKIE - WIELKOPOSTNE

Wydawca: Fundacja Muzyka Kresów

  Zmartwychwstanie Chrystusa to najważniejszy moment w religijności chrześcijan. Dlatego opisy pojmania, męki i ukrzyżowania Chrystusa jakie znajdujemy w ewangeliach od wieków silnie oddziaływały na wyobraźnię zarówno twórców jak i prostego ludu. Również w roku liturgicznym czas Wielkiego Postu, który jako samodzielna część wszedł do kalendarza liturgicznego na początku IV w. jako nawiązanie do czterdziestodniowego postu Chrystusa to szczególny okres. Od zarania we wszystkich lokalnych kulturach; tam gdzie pojawiło się chrześcijaństwo okres ten cechuje bogata obrzędowość zarówno kościelna jak i ludowa. Ważne miejsce w tej obrzędowości zajmują pieśni.

Przedstawione na płycie pieśni należą do gatunku pieśni wielkopostnych, wśród których większość zaliczamy do podgatunku pasyjnych. W żywej tradycji ludu polskiego funkcjonują one w sposób szczególny. Wykonywane są w czasie kulminacji wielkiego postu, czyli w okresie triduum sacrum. Treścią tych pieśni jest rozważanie męki pańskiej. Trudno tu szczegółowo wskazać źródła, sięgające kilku wieków wstecz. Warstwa muzyczna a także sposób wykonania ma swoje korzenie w religijnej kulturze średniowiecza, która w ustnym przekazie przetrwała w niektórych środowiskach aż do naszych czasów. Powtarzalność, rytmizacja, kontemplacyjność przedstawionych na płycie pieśni ma swoje źródło również w długich, całonocnych czuwaniach przy Grobie Pańskim.

Wykonawcy dołożyli starań, aby zaprezentowane na płycie pieśni zachowały nie tylko oryginalne melodie i teksty, ale także ludową specyfikę brzmienia. Nie jest to jednak bierne naśladownictwo wykonawstwa ludowego, lecz raczej połączenie rekonstrukcji dawnych praktyk wykonawczych z twórczą interpretacją ludowego stylu wykonawczego. Profesjonalizm śpiewaków Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej sprawia, że w prezentowanych pieśniach wyczuwa się niepowtarzalny klimat rozśpiewanych wiejskich kościółków, do których kiedyś przychodzono również po to, aby "się wymodlić" i aby "się wyśpiewać" i robiono to z całym zaangażowaniem.

  1. Witaj Matko Uwielbiona 4:38
  2. Już Cię żegnam najmilejszy Synu Chrystusie 7:24
  3. Same się muszą kruszyć twarde skały 6:57
  4. Przystąpcie bliżej grzesznicy-pieśń pokutna 5:50
  5. Jużem dość pracował dla Ciebie, człowiecze 6:12
  6. Witaj Matko Uwielbiona 7:00
  7. Zbliżam się k`Tobie 4:30
  8. Witaj cierniowa korono 5:07
  9. Płaczcie Anieli 8:57
skład:
Olga Chojak, Anna Pietrzkiewicz, Anna Psuty, Anna Szafranowska, Agnieszka Szokaluk, Zofia Szyrajew, Marcin Lićwinko, Marcin Roszkowski, Piotr Spychała, Marek Szwajkowski, Paweł Zając
Prowadzenie Zespołu: Jan Bernad