główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 a przed wirtu@lnymi gęślami... 
  folkowe płyty wydane w roku 2001  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA MUZYKI TRADYCYJNEJ
PIEŚNI POLSKIE

Wydawca: Fundacja Muzyka Kresów

  Międzynarodowa Szkoła Muzyki Tradycyjnej powołana została przy Fundacji Muzyka Kresów w Lublinie w 1998 roku. Jej celem jest zainteresowanie młodego pokolenia polską muzyką tradycyjną. Zajęcia prowadzone są w ośrodkach akademickich i środowiskach kulturowych w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Olsztynie, Białymstoku i Lublinie. W latach 1998-2001 w zajęciach wzięło udział ok. 500 słuchaczy.
Działający przy Szkole Zespół powstał wiosną 2000 roku i prowadzony jest przez jej założycieli: Jana Bernada i Monikę Mamińską. Głównym celem Zespołu jest ocalenie i twórcza kontynuacja polskich pieśni tradycyjnych. Zespół ma w repertuarze pieśni obrzędowe i liryczne Lubelszczyzny, Mazowsza, Białostocczyzny i Kurpiów, rekonstruuje archaiczne techniki śpiewu poszczególnych regionów, bierze udział w badaniach terenowych. Szczególną uwagę poświęca pieśniom obrzędowym: weselnym, żniwnym, kolędom zimowym i wiosennym (konopielki) jako najstarszym świadectwom polskiej kultury muzycznej. Członkami Zespołu kieruje silne przekonanie, że pieśń tradycyjna jest dziełem, tak jak inne dzieła sztuki, a praca nad pieśnią jest procesem twórczym.

"Na pierwszą część płyty składają się pieśni obrzędowe związane z kalendarzowym cyklem rocznym: sobótkowe (1, 2), pieśń żniwna (3), kolędy (4, 5, 6, 7, 8), wielkopostna (9), wielkanocne (10, 11). Po nich następują obrzędowe pieśni rodzinne - weselne (14, 15). Śpiew obrzędowy zawsze wiąże się z jakąś konkretną sytuacją czy wydarzeniem; pieśni nie wolno było śpiewać poza tym wydarzeniem (na przykład pieśni weselnych poza weselem). Inna rzecz, że repertuar obrzędowy dzieli się bardzo ostro na kobiecy i męski. Wyjątek stanowią tylko pieśni wielkopostne i pogrzebowe, wyjątkowe również ze względu na stosunkowo późny czas swego powstania (ok. XVII w.). Zdecydowana bowiem większość pieśni obrzędowych korzeniami sięga jeszcze czasów przedchrześcijańskich. Widać to dobrze w kolędach, wśród których na szczególną uwagę zasługują kolędy życzące. Ich rytualne odśpiewanie miało zapewnić dobrobyt gospodarzowi (7), gospodyni albo ich córce (6). Ten sam typ magicznego pojmowania świata reprezentują życzące kolędy wiosenne, tzw. konopielki (10, 11) - pieśni śpiewane podczas Wielkanocy, po zmroku, przez młodych mężczyzn, głównie kawalerów. Magiczny charakter tych pieśni, obok silnie symbolicznego tekstu, podkreślają liczne powtórzenia, cykliczne powracający refren lub nawoływania, np. "hej, łoła" (11). Pierwotny, archaiczny sposób myślenia obecny jest również w innych pieśniach obrzędowych: weselnych, żniwnych oraz sobótkowych. Druga część płyty zawiera pieśni liryczne, nieobrzędowe, o całkowicie odmiennym charakterze. Śpiewano je dla przyjemności, w domu, na polu, w karczmie, przy tym wykonywać je mogli zarówno mężczyźni, jak i kobiety, zespołowo i solowo, choć chętniej w pojedynkę. Są to pieśni zdecydowanie późniejsze od obrzędowych, z bardziej rozbudowaną melodyką, czasem z wyraźnymi wpływami literackimi.
Tradycyjne pieśni ludowe śpiewane przez ludzi wychowanych we współczesnej kulturze miejskiej nigdy nie będą brzmiały dokładnie tak, jak wykonują je wiejscy śpiewacy, nigdy też nie uda się przywołać ich naturalnego kontekstu: dawnych obrzędów, zapomnianych słów i gestów; sytuacji i zachowań, które im towarzyszyły. Czy mimo to wykonywanie tych pieśni ma dziś jakiś sens? Prezentowana płyta jest próbą odpowiedzi na to pytanie."

(Maciej Eder)

  1. Kąpałecka Mała Nocka
  2. Tam U Marysi Nie Zzamieciono
  3. Żniwa Jasiu Żniwa
  4. Scodroki
  5. Przybywajcie Ppastuszkowie
  6. Chodzi Maniusia Po Pokoiku
  7. Niech Wam Pan Bóg Daje
  8. Za Kolędę Dziękujemy
  9. Ach Mój Jezu Ukochany
  10. Była To Święta Zuzanna
  11. Siwa Raba Ziaziuleńka
  12. Komu Się Jagusiu Kłanias
  13. Nasiałam Se Rutki
  14. W Nidzieli Rano
  15. Oj Marysiu Ze Złota
  16. A Cemuześ Nie Przyjechał
  17. Wyjdzi Miesiądzu
  18. Powiedzże Mi Moja Droga Córuś
  19. A Kiedy Ja Na Wojanka Pojada
  20. Bicam Konia Bicam
  21. A Za Górani Jado Cyganie
  22. Za Bujne Bory Za Bujne Lasy
  23. Na Rozstajnych Drogach
  24. A W Niedziela Rano
  25. Poziewaj Zietrecku
  26. Zielona Dąbrowa
  27. Hej Z Pola Z Pola
  28. Cyranecka Nie Ptak
  29. Lulu Dzicie Lulu
skład:
Nastka Bernad (4), Zosia Bernad (4), Jagoda Kaczorek (4), Ola Kozieł (4),Ola Łoś (4), Antek Skolias (4), Zuzia Skolias (4), Paweł Wesołowski (4), Olga Chojak (29), Ewa Grochowska (14), Maja Kruk (13), Klaudia Niemkiewicz (14,15,20,23), Justyna Piernik (25, 27), Anna Pietrzkiewcz (3, 12), Katarzyna Staniszewska (12, 13, 14, 15, 22), Anna Szafranowska (1, 2, 3), Agnieszka Szokaluk (3, 14, 15), Zofia Szyrajew (1, 2, 12, 13, 18), Marta Urban (3,12, 13, 17) - śpiew
Maciej Eder (5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 19, 24), Piotr Mikołajczyk (5, 6, 7, 8, 9, 10, 11), Paweł Zając (24), Maciej Żurek (5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 21, 24, 26, 28) - śpiew
Jan Bernad i Monika Mamińska - prowadzenie zespołu