główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 a przed wirtu@lnymi gęślami... 
  folkowe płyty wydane w roku 2001  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KAPELA DREWUTNIA
I uOD SIE I DO SIE

Wydawca: Kapela Drewutnia

  "Nasz trzeci album nazwaliśmy „i uod sie - i do sie”, gdyż taką muzykę, i od siebie i do siebie, polubiliśmy. Poprzez nasze granie wychodzimy do świata, który nas otacza i zarazem wchodzimy w nasz wewnętrzny świat. Gramy zarówno piosenki rdzennie polskie, jak i piosenki narodów, z którymi Polacy od wieków po sąsiedzku współżyli: Łemków i Ukraińców.
Na naszej płycie (kasecie) są melodie, które chce się wytańcować i takie, przy których można usłyszeć, co komu w duszy gra. Jest w tej „naszej i nie-naszej” muzyce rytm dawania i brania - rytm, który w naszym odczuciu jest rytmem życia." Premiera tego albumu odbyła się 13 grudnia roku 2001 w Teatrze Małym w Warszawie.

Gramy utwory inspirowane tradycyjną muzyką Ziem II Rzeczpospolitej, a zwłaszcza muzyką terenów, gdzie stykały się i przenikały różne kultury i tradycje. Stąd w naszym repertuarze zarówno utwory łemkowskie, ukraińskie, rusnackie, jak i pieśni z Ziemi Lubelskiej, Śląskiej czy Małopolski... Zjednoczyły nas, pochodzących z różnych krańców Polski, wspólne fascynacje muzyczne, ale także niepowtarzalny klimat Ziemi Lubelskiej, na której postanowiliśmy osiąść i na której - pośród lasów, wody i pól, miast, miasteczek i wsi - znalazło się miejsce na siedzibę zespołu.
Celem Kapeli jest przybliżanie współczesnemu odbiorcy dawnych pieśni i piosenek ludowych we własnej interpretacji. Staramy się wiernie zachować tekst i melodie utworów oraz - stosując dostępne instrumentarium - oddać w pełni ich nastrój. Instrumentarium naszego zespołu tworzą instrumenty obecne w polskiej muzyce ludowej, a zwłaszcza w tradycyjnej muzyce Lubelszczyzny jak akordeon, bęben, skrzypce, klarnet, tamburyn, mandolina, mandola, jak i inne, wykorzystywane w muzyce regionów, z których kultury czerpiemy – ukraińskie sopiłki, bałałajki, domra, huculski bęben, słowackie dudy czy fujara. Specyfiką naszej muzyki jest łączenie tradycyjnego słowiańskiego folkloru z nowymi brzmieniami i własnym opracowaniem, można więc usłyszeć u nas również takie instrumenty, jak irlandzkie whistles, staropolska suka biłgorajska, południowo-amerykańskie reco – reco, czy mongolski toushpulur. Za ich pomocą staramy się oddać całe bogactwo opracowywanych przez nas utworów.

Spotkali się w wielokulturowym Lublinie. To zdarzenie wywarło wielki wpływ na ich twórczość, którą w skrócie można by określić jako folk słowiański terenów pogranicza. Grają żywiołowo i z humorem, ale też pięknie śpiewają liryczne ballady. Wszystko zaczęło się pod koniec lat 90. Na studiach spotkali się fascynaci muzyki tradycyjnej, pochodzący z różnych stron Polski.
Repertuar zespołu stanowią utwory ludowe ze Słowiańszczyzny, zwłaszcza ze wschodniego pogranicza Polski i terenu Lubelszczyzny. Od paru lat Kapela Drewutnia często sięga też po utwory ze Śląska i Małopolski. Cechą charakterystyczną zespołu jest używanie tylko instrumentów akustycznych, z regionów, z których opracowywane są pieśni - stąd obok instrumentów specyficznych dla polskiej muzyki ludowej, usłyszymy ukraińską sopiłkę, rosyjską wołynkę, bałałajki oraz huculski bęben. Drewutnia trochę eksperymentuje z brzmieniem i wprowadza też instrumenty z egzotycznych kultur, np.: irlandzkie whistles, południowo amerykańskie reco-reco czy mongolski toushpulur.
Panowie wspaniale śpiewają na głosy, zarówno a cappella jak i z akompaniamentem muzyki. Od niedawna wspomagają ich też dwie wokalistki. Tradycyjne pieśni z terenów wschodniego pogranicza wykonują po polsku, ukraińsku i łemkowsku. (Folk24.pl)

  1. Ne budu tu, pidu dali
  2. Wszyscy ludzie powiadajóm
  3. Czyja to pszenycia
  4. Chodyła ja po sadoczku
  5. Wyjeżdzaj, furmanku
  6. Dunaju, dunaju
  7. Pada deszczyk, pada
  8. Hej, mam ja kosu
  9. Od buczka do buczka
  10. Hanciu, ne drymaj
  11. Szuhajowa mamcia
  12. Jedna Ci jo, jedna
  13. Składanka cieszyńska
  14. Hore malyniaczkom
  15. Tycha woda
skład:
Ewelina Graban – reco-reco, śpiew
Anna Różycka – skrzypce, suka biłgorajska, mandolina, gitara, śpiew
Piotr Chyła-Goniewicz – akordeon, bałałajka basowa, harmonia trzyrzędowa, śpiew
Piotr Michalski – flety proste, sopiłki, whistle, śpiew
Dariusz Mikułowski – bałałajka sopranowa, śpiew
Mariusz Wołkowicz – gitara, toushpulur, mandolina, bałałajka basowa, basowa
Piotr Ziółek – bęben, tamburino, triangel, śpiew

gościnnie:
Barbara Badowska – skrzypce, mandolina, śpiew