główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 a przed wirtu@lnymi gęślami... 
  folkowe płyty wydane w roku 2001  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KAPELA BRODÓW
PIEŚNI I MELODIE NA ROZMAITE ŚWIĘTA

Wydawca: Firma RAZ DWA

  Pierwsza płyta Kapeli Brodów. Na repertuar Kapeli składają się utwory świeckie i religijne z obszaru Pierwszej Rzeczypospolitej pochodzące ze zbiorów Oskara Kolberga, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Katedry Etnomuzykologii Sakralnej KUL i własnych Witka Brody. W swoich wykonaniach Kapela zachowuje oryginalne maniery wykonawcze oraz – w przypadku muzyki religijnej – właściwy jej tematyce kontekst. Używają oryginalnych lub zrekonstruowanych instrumentów: liry korbowej, cymbałów, basetli i skrzypiec.

Płyta “Pieśni i melodie na rozmaite święta” zawiera utwory z rocznego cyklu liturgicznego (od Adwentu do Zaduszek) oraz kilka melodii instrumentalnych - w większości weselnych. Są to pieśni i melodie katolickiego ludu w Polsce. Niektóre z nich wierni śpiewają lub grają do dziś, a inne zapomniane spisał Oskar Kolberg, XIX-wieczny etnograf, autor 70-tomowego dzieła pt. "Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, muzyka i tańce". Płyta jest znakomitym wyborem ze skarbnicy żywej tradycji polskiego ludowego muzykowania, ustnych przekazów, naszej religijności, wrażliwości i poczucia piękna. Otrzymała I miejsce w konkursie "Folkowy Fonogram Roku 2001" organizowanym przez Polskie Radio Program 2.

"Fonogram ten łączy artystyczną kreację z wiernością tradycji. Puryzm pozbawiony pozy zamiast efektu przekory, z ludowego ubóstwa środków wyrazu wydobył szlachetność. Szczególnie warto podkreślić dobór repertuaru - chodzi o zwrócenie uwagi na (nawet w tytule) świąteczny, obrzędowy i religijny charakter folkloru czyli wskazanie na kulturowy kontekst muzyki ludowej, który odgrywa rolę marginalną w odbiorze współczesnego folkloryzmu muzycznego przez większość folkowych słuchaczy i krytyków. Drugą sprawą jest zachowanie tradycyjnej formy pieśni, co zwalnia nieco tempo percepcji, pozwala na refleksję nad słowami, językiem i melodyką. Po pierwsze stawia to pewne wymagania słuchaczowi, który chcąc nim pozostać musi niejako sam stać się wierniejszy tradycji w swoim sposobie odbioru muzyki. Po drugie rzadko kiedy muzycy inspirujący się folklorem nachylają się nad subtelną poetyką ludowych tekstów i długą frazą ich melodii. Ich piękno jest jednak warte poznania i przekazania słuchaczom, czego jak się zdaje, są świadomi autorzy fonogramu.<...>" (Marcin Skrzypek, Gadki z Chatki)

  1. Archanielski głos ośmiela – pieśni na Adwent
  2. Chodzony – melodia taneczna
  3. Gdy Pan Jezus we drzwi puka – kolęda życząca
  4. Szczodry wieczór, dobry wieczór – kolęda życząca
  5. Ober Luzeńczyka – melodia taneczna
  6. Mazurek Jakielaszka – melodia taneczna
  7. Była to Świanta Halina – pieśń dziadowska na Wielki Post
  8. Szczęśliwy kogo Opatrzność Boska - pieśń przygodna
  9. Przez Twoje Święte Zmartwychwstanie - pieśń na Wielkanoc, Wniebowstąpienie i zesłanie Ducha Świętego
  10. Mazurek weselny – melodia taneczna
  11. Marsz weselny – melodia grana przed kościołem
  12. Najświętsza Panna Maryja – pieśń do Matki Boskiej, majowe
  13. Światówka – melodia weselna grana w drodze do kościoła
  14. Święty Łukasz Anielista - pieśń o Jasnogórskiej Ikonie
  15. Chodzony – taniec drużbów na weselu
  16. Nie masz na świecie nic szczęśliwszego – pieśń przygodna
skład:
Anna Broda - śpiew, cymbały, bębny
Witold Broda - skrzypce, lira korbowa, basy, śpiew

gościnnie:
Remigiusz Mazur-Hanaj - bębny, basy
Adam Strug - organy