|
a przed wirtu@lnymi gęślami... | |
|
| folkowe płyty wydane w roku 2002 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły RODZINA TAFIJCZUKÓW HUCULSZCZYZNA - MUZYKA UKRAIŃSKICH KARPAT VOL. 2 Wydawca: Koka
Rodzina Tafijczuków pochodzi z huculskiej wsi Bukowec, położonej między Kosowem a Werchowyną, w ukraińskich Karpatach. W rodzinnej kapeli kultywuje lokalne tradycje muzyczne. Muzyka w ich wykonaniu to kanon huculskiego folkloru. Druga z cyklu płyt "Muzyka ukraińskich Karpat" zawiera rytualną muzykę instrumentalną Huculszczyzny. Są to improwizacje tradycyjnych melodii na skrzypcach, sopiłce, flojarze, telence itp. Ukazują one kontemplacyjne, oszczędne w formie oblicze huculskiego folkloru.
Druga z cyklu płyt z muzyką ukraińskich górali Hucułów, w wykonaniu rodzinnej kapeli Tafijczuków. Bez stylizacji, upiększeń i ozdobników - czysty kanon archaicznego huculskiego folkloru, jednej z najbardziej malowniczych kart w etnograficznym atlasie Europy. W przeciwieństwie do pierwszej, czadowo-transowej płyty z muzyką weselną, na drugiej - huculski minimalizm w pełnej krasie. A więc głównie solo i duety; mantryczne przygrywki pasterskie i obrzędowe na różnorakich fujarkach - fujarze, sopiłce, telence - oraz skrzypcach, zaś na deser - prześmieszna śpiewanka; kontemplacyjne oblicze muzyki huculskiej - na płycie w wymiarze symbolicznym, ale w rzeczywistości wariacje budowane na kilku huculskich akordach mogą zapętlać się w wielogodzinne seanse; muzyka do wyciszenia i kontemplowania w nieskończoność! Nagrano 26-27.06.2000 w Studiu Dźwięków Niemożliwych w Warszawie, oprócz 1 i 9, które nagrano na połoninie Kopiłasz we wsi Bukowiec, 16.08.2000 (nagranie Włodzimierz Nakonieczny i Andrij Maruszeczko). Nagranie i montaż: Tadeusz Sudnik
"(...) Rodzina Tafijczuków proponuje nam czerstwą, autentyczną - bo ciągle żywą - muzykę huculską. To nie jest intelektualne gmeranie w tradycji, ani też ciężkie poszukiwania etnograficzne, aby coś znaleźć i nas pouczyć. Ta muzyka jest w tych muzykach poprzez przekazywanie przez kolejne pokolenia. Ta muzyka dla dzisiejszych Tafijczuków ma takie samo znaczenie, jakie miała dla ich ojców i dziadów. (...) Stąd autentyczność Tej muzyki, jej ogień, jej romantyzm, jej uczciwość, jej żarliwość i prawda. Muzyka huculska, pomimo ascetyczności formy jest bogata w namiętność." (Henryk Palczewski, Informator "ARS"2, nr 31 09/2001)
"(...) Koncert na bęben, piszczały, skrzypce i cymbały (...) urzeka atmosferą onirycznego transu osadzonego w surowej korzennej aurze i charyzmatycznymi partiami wirtuozów - naturszczyków." (Rafał Księżyk, Machina 8(65)/2001)

|
- Połonińskie sygnały na trombitach i rogach / Pasture signalling on horns and trembitas
- "Na wieczornicach" - melodia na telenkę / "Evening gatherings" - melodies for telenka
- "Na łąkach" (podczas sianokosów) - melodia na flojarę / "In the fields" (during harvest) - melodies for floiara
- "Owczarska" - melodia na sopiłkę / "Shepherd's one" - melodies for sopilka
- "Do śpiewu" - melodie na sopiłkę i cymbały / "For singing" - melodies for sopilka and dulcimers
- Zabawy weselne (gdy goście bawią się za stołem) - melodie na skrzypce / Wedding games (when guests joke at the table) - melodies for violin
- Śpiewanka (kołomyjka) "O drumli" / Spivanka (kolomyika type) "On Drimba"
- "Połonińska" - melodie na telenkę i cymbały / "Pasture one" - melodies for telenka and dulcimers
- Połonińskie sygnały na trombitach i rogach / Pasture signalling on horns and trembitas
| skład: Mychajło Tafijczuk - nawoływanie (1), fujara (3, 4), sopiłka, skrzypce (6, 7)
Jurij Tafijczuk - nawoływanie (1), trombita (1, 9), telenka (2, 5, 8), sopiłka
Dmytro Tafijczuk - trombita (1, 9), śpiew (7)
Mykola Tafijczuk - cymbały (5, 8)
gościnnie:
Iwan Wepryjczuk - trombita
Mychajło Boc'winok, Wasyl Maksymiwko, Mychajło Sawczuk - róg (1, 9) |
|
|
|