główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 a przed wirtu@lnymi gęślami... 
  folkowe płyty wydane w roku 2001  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

THE MAGIC CARPATHIANS PROJECT
ETHONOCORE 2: NYTU

Wydawca: Drunken Fish Records

  Twórczość grupy Karpaty Magiczne oscyluje wokół eksperymentalnego rocka i etno, połączonego z brzmieniami elektronicznymi. Określana jest tez jako „psychodelic folk”, ambient i free jazz. Założycielami zespołu jest dwójka artystów: Anna Nacher i Marek Styczyński, lider i założyciel nieistniejącej już grupy Atman. Formacja Karpaty Magiczne jest częścią szerszego Projektu Karpaty Magiczne. Powstała ona w 1998 roku z inicjatywy Nacher i Styczyńskiego jako ich projekt autorski.

Materiał zaproponowany na płycie "Ethnocore 2: nytu" zawiera kilka różnych możliwych podejść do grania dawnej muzyki Karpat - od aktualnych elektronicznych realizacji do klasycznych solowych prezentacji głosu i tradycyjnego instrumentu muzycznego. Wszystkie utwory na płycie są oryginalnymi kompozycjami Anny Nacher i Marka Styczyńskiego oraz w jednym przypadku Anny Nacher i Wadady. W kompozycjach użyto wiele instrumentów etnicznych jak: fujara pasterska, piszczała pasterska, azjatyckie i afrykańskie bębny, didjeridu i czuryngi, sitar, cymbały chińskie, mini harmonium i inne. Charakterystyczne dla wydawnictwa jest użycie unikalnych nagrań terenowych z Indii i Nepalu pochodzących z własnych rejestracji Anny Nacher i Marka Styczyńskiego. Całość podporządkowana jest szukaniu dawnego, autentycznego brzmienia Karpat i technik głosowych charakterystycznych dla tego obszaru lub obszarów, które podobne techniki zachowały do dnia dzisiejszego. Zdaniem autorów wydawnictwa, którzy prowadzili poszukiwania terenowe (Słowacja, Czechy, Nepal, Indie, Rumunia, Litwa, Bałkany) kulturę muzyczną Karpat należy czytać przez tradycje euroazjatyckie.

"Nie wiemy, jak brzmiała muzyka Prasłowian zamieszkujących Karpaty. Nie odnaleziono dotąd żadnych śladów instrumentów. W tradycji mieszkańców górskich wiosek zachowały się jednak obrzędy związane ze śpiewem. Do nich właśnie sięgnęli Anna Nacher i Marek Styczyński, założyciele grupy Karpaty Magiczne. „Ethnocore 2: nytu” to czwarta ich płyta penetrująca pradawną muzykę Słowian i jednocześnie pierwsza wydana na rynku amerykańskim. Na podstawie dawnych podań i legend twórcy albumu postanowili pokazać archaiczne techniki wokalizacji towarzyszące starożytnym słowiańskim obrzędom. Połączyli je z tradycją wokalną Euroazji, kulturą Dalekiego Wschodu oraz elektronicznymi brzmieniami i dubowym rytmem. Krytycy zgodnie podkreślają, że to połączenie wyszło autorom zgrabnie. I co najważniejsze - atmosferę czasów Prasłowian udało się przywołać, jak się wydaje, bardzo wiarygodnie (...) Wplecione w muzykę akcenty hinduskie to efekt podróży dwójki artystów do Indii i Nepalu. Mamy wiec dźwięki tabli, sitar, ale także reporterskie nagrania z odgłosami karawany koczowniczego plemienia wędrującego wśród nepalskich przełęczy. Muzyka hinduska wydaje się być odległą od słowiańskiej, tymczasem Nacher i Styczyński pokazują, że pewne symbole się powtarzają – rytmizacja, dźwięki bębnów wprowadzające grozę bądź wzmagające napięcie.
Mistyczny i demoniczny nastrój pogańskich czasów na „Ethnocore 2: nytu” pobudza wyobraźnię. Ta muzyka czaruje, nawet jeśli zamiast prawdy opowiada jedynie baśń o dawnych czasach. W porośniętych mchem słowiańskich borach mogło się przecież zdarzyć bardzo wiele."
(Elżbieta Chojnowska)

"KARPATY MAGICZNE i PROJEKT KARPATY MAGICZNE konsekwentnie kroczą wybraną drogą, dzięki czemu ich muzyka jest rozpoznawalna ale równocześnie wykazują wchodzenie w inne obszary, szukanie i zmiany. "Ethnocore 2" przynosi nam muzykę, która jak i poprzednia, posiada odniesienie do muzyki tradycyjnej o mentalności Muzyki plemiennej. Objawia się to poprzez wykorzystywanie ludowych linii melodycznych, instrumentów ludowych, wyczarowywanie ducha muzyki etnicznej oraz wykorzystanie taśm z "odgłosami etnicznymi". Ale jest to autonomiczna twórczość zespołu. Elementy etnicznych barw splatają się tu z doświadczeniami hipnotycznej, wręcz psychodelicznej muzyki rockowej poprzez odurzające riffy gitary basowej i narkotyczne rytmy instrumentów perkusyjnych. Pojedyncze, surrealistyczne dźwięki oraz improwizacje nowej improwizacji rozszerzają zwięzłość kompozycji, nadając im przestrzeń. Słychać skupienie i poważne podejście do tworzenia dźwięku przez co muzyka wkracza w obszar tajemnej opowieści, muzycznego rytuału i mistycznych opowieści. Hipnotyzuje nas i zabiera w magiczną wędrówkę" (Henryk Palczewski, Informator ARS 2, 2001)

  1. India Mai
  2. ram Nam Satya He
  3. Uhuru
  4. Transcarpathians
  5. Global Dharma
  6. The Marpha Beat
  7. Nytu
  8. Radical Acoustic
  9. Atropa Belladonna Cries
  10. Denega
  11. India Mata
skład:
Anna Nacher - voice, dulcimer, mini-harmonium, tscheng arco, sitar, percussions
Marek Styczyński - shepherd's woodwind instruments and Slovakian fujara, didjeridoo, dulcimer arco, French horn, Jew's harp, chimitra, voice

also contributed:
Tomasz Radziuk (Poland) - bass guitar
Jan Kubek (Poland) - tabla, djembe, doof, percussions
Ramunas Jaras (Lithuania) - minimoog, clarinet

guest appearance:
Wadada (Suns of Arqa, UK) - sitar
Marek Miczyk (Suns of Arqa, UK) - violin